Deel l

Hoogtepunten in 2020

Razendsnelle transformatie naar online onderwijs

Een belangrijke ICT-doelstelling voor 2020 was om uitgesmeerd over twee jaar een platform te creëren waarin medewerkers en studenten geheel geïntegreerd samen konden werken. Dit proces is door de komst van corona veel sneller gegaan. Het online onderwijs via Microsoft Teams was voor de zomer 2020 gereed en in november waren studenten volledig geïntegreerd in de HMC Officie 365 omgeving. Met de introductie van de Onderwijs Teams voor studenten is er ook een discussie gestart over welke aanvullende Office 365 functionaliteiten wij als HMC nog meer willen aanbieden aan onze studenten. De vraag was specifiek gericht op de Agenda functionaliteit binnen Teams én het gebruik van OneDrive en Sharepoint door de student. Uit onderzoek is gebleken dat voor een optimaal gebruik van de Office 365 omgeving van het HMC het toekennen van een HMC e-mailadres noodzakelijk was. Sinds november 2020 hebben alle studenten de beschikking over een HMC e-mailadres waarmee alle communicatie (Magister, B3Net, Office 365) nu via dit e-mailadres wordt gevoerd. Hiermee heeft de student de beschikking tot een volledig eenduidige en veilige HMC-omgeving die studeren op locatie of thuis volledig mogelijk maakt.

Voortgang kwaliteitsplan 2019-2020

Bij de start van de uitvoering van het kwaliteitsplan in 2019 bleek het tot dan toe gehanteerde onderwijsconcept ‘werkplaatsleren’ te beperkt voor de invulling en uitwerking van een aantal ambities gerelateerd aan de programmalijn talentontwikkeling, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een variabel curriculum en bijbehorende begeleidingsstructuur. Daarom was het noodzakelijk te starten met de ontwikkeling van een herziene en toekomstgerichte ‘visie op leren’ waarin de missie en visie van het HMC concreet werd verbonden met de speerpunten en ambities uit het kwaliteitsplan. In 2020 is de herziene visie op leren HMC-breed gelanceerd en is gestart met de implementatie. De meeste ambities uit het kwaliteitsplan zijn geclusterd in drie programmalijnen: talentontwikkeling, trends en innovaties & duurzaamheid. Binnen alle drie de programmalijnen zijn veel resultaten geboekt die daadwerkelijk effect hebben binnen het onderwijs en de (interne) organisatie.

Studenten hebben nu de beschikking tot een volledig eenduidige en veilige HMC omgeving die studeren op locatie of thuis volledig mogelijk maakt.

Learnbeat bij alle meubelopleidingen!

Voor de meubelopleidingen is een nieuwe elektronische leeromgeving (ELO) Learnbeat geïmplementeerd voor alle eerste- en tweedejaars studenten van beide locaties. In deze leeromgeving is alle vaktheorie opgenomen in een duidelijke structuur. De omgeving is dynamisch en wordt steeds verder aangevuld met HMC-specifieke lesonderdelen.

Met behulp van Learnbeat kan de student op eigen tempo, op een zelf gekozen tijd en plaats studeren en de theorie tot zich nemen. Dit kan blended onderwijs worden gecreëerd en wordt het vaste deel van het curriculum dat echt wordt aangeboden. Ook voor de vakopleiding Meubelmaken van HMC Cursus en Training is in 2020 Learnbeat verplicht. De studenten van de vakopleiding studeren via Learnbeat de theorie op afstand en komen naar het HMC voor praktijklessen. Hierdoor trainen deelnemers thuis hun digitale vaardigheden en kan op school meer tijd worden besteed aan praktische vaardigheden.

Van A3 naar A4 projectplannen

In 2019-2020 zijn de ambities uit het kwaliteitsplan in onze A3 jaarplan methodiek gezet. Na evaluatie bleek dat de losse ambities niet goed te vertalen waren naar de al ingezette projectplannen. Aangepaste software gaf ons de mogelijkheid om dit te herschikken en te vertalen naar A4-projectplannen (zie bijborende afbeelding). Een projectplan is ingedeeld in een programmalijn of is opgenomen als een zogenoemde lijnambitie. In de afbeelding is een voorbeeldweergave te zien van lopende projecten waarmee met behulp van iconen (smileys) is aangegeven wat de stand van zaken is van het project. Elk project heeft één of meerdere ambities in zich om een bijdrage te leveren aan het behalen van een programmalijn. De programmalijnen zijn: - Talentontwikkeling - Trends & Innovatie - Duurzaamheid - HMC-lijn ambities Het HMC heeft in 2019-2020 43 projecten lopen waarvoor ongeveer 18 fte is ingezet. De projecten, onder verantwoordelijkheid van de 29 projectcoördinatoren geven 4x per jaar (einde schoolperiode) een status update middels een rode, oranje of groene smiley en geven daarbij ook met een percentage aan hoever het project gevorderd is.

Voorbeeld A4 projectplannen

Aangepaste software gaf ons de mogelijkheid om dit te herschikken en te vertalen naar A4-projectplannen.