Deel ll

Hoogtepunten in 2020

Duurzaamheid: Verkoop van circulair materiaal aan studenten

Op de HMC-locatie Amsterdam is de Circustek ontwikkeld, een plek waar restmaterialen van bedrijven worden verzameld, opgeslagen en worden verstrekt/verkocht ten behoeve van lessen en werkstukken van studenten. Hiervoor zijn contracten gesloten met BPV-bedrijven die restmaterialen doneren aan het HMC. De naam Circustek is een samenvoegsel van de woorden ‘circulair’ en ‘houtstek’. De houtstek is de winkel binnen het HMC in Amsterdam waar studenten materialen kopen en de Circustek is de duurzame tak van de winkel. Door gebruik te maken van restmaterialen in de lessen en deze te koop aan te bieden komen studenten in aanraking met andere typen materiaal dan voorheen en wordt een bijdrage geleverd aan de bewustwording van studenten rondom duurzaamheid. Als locatie voor de Circustek is gekozen voor een aantal gebruikte containers die zijn geplaatst op het schoolplein. De containers worden gebruikt voor de opslag van de restmaterialen. Met behulp van hergebruikt beton zijn hier zitplaatsen op gecreëerd ten behoeve van het schoolplein. In 2021 wordt het geheel nog voorzien van een groen dak. Ook het uiterlijk en de vormgeving van de Circustek levert een bijdrage aan de bewustwording rondom duurzaamheid.

De naam Circustek is een samenvoegsel van de woorden ‘circulair’ en ‘houtstek’.

Online eindexamenexpositie

De eindejaarsstudenten van het HMC exposeren jaarlijks met hun eindexamenwerk tijdens de eindexamenexpositie, dit wordt ook wel de ‘EXPO’ genoemd. Vanwege corona was er in 2020 geen fysieke expo mogelijk. Er is daarom een online expo opgezet. De studenten lieten hun werk zien door middel van foto’s, schetsen, 3D-tekeningen en via de nieuwste mogelijkheden zoals Virtual Reality en Augmented Reality. Zo kwamen de werkstukken echt tot leven. In totaal hebben 150 studenten zowel van de locatie in Amsterdam als Rotterdam online hun werk geëxposeerd. De online expo is door meer dan 8.500 bezoekers bekeken. De online expo is gemaakt door onder andere docenten van het HMC.

Online open dag

In november 2020 heeft het HMC voor het eerst een online open dag georganiseerd. Via een digitaal aanmeldingssysteem kon een studiekiezer zich inschrijven voor een online live presentatie van de opleidingen. Hiervoor is een nieuw systeem aangeschaft, namelijk PortalPlus. De live presentaties werden op school gegeven in lokalen en werden via Teams van Office 365 gehouden. Naast de live presentaties konden de studiekiezers allerlei filmpjes bekijken van de opleidingen en een rondleiding krijgen door de school middels filmpjes. Ook was er een online open dag magazine waar men nog meer informatie kon vinden over het HMC. Op deze manier is geprobeerd om het HMC-gevoel online over te brengen. In totaal hebben 675 studiekiezers de online open dag bezocht, verdeeld over de beide locaties.

Benoeming nieuw lid College van Bestuur

Sinds 1 maart 2020 heeft het HMC door de benoeming van mevrouw Joke Bos, als lid van het College van Bestuur (CvB), een tweeledig College van Bestuur. Mevrouw Bos was voorheen bestuurder van een koepel van Kinderopvang en van primair en voortgezet onderwijs. Voor die tijd was zij vestigingsdirecteur van een vo-school, teamleider en docent Nederlands. Joke Bos kent de houtverwerkende industrie en heeft hier een grote affiniteit mee. Bij de start van de wervingsprocedure voor het nieuwe lid van het CvB hebben veel werknemers gebruik gemaakt van de gelegenheid om input te leveren voor het profiel van het bestuurslid. De voorzitter van het College van Bestuur Frans Veringa was net als de ondernemingsraad nauw betrokken bij de sollicitatieprocedure, waardoor we alle vertrouwen hebben in een goede samenwerking.