Voorwoord

Corona heeft in 2020 ook bij het HMC veel gevolgen gehad. Voor het welzijn van medewerkers en studenten, de uitvoering van het onderwijs en de financiële situatie. Toezichthouders, onderwijsgevenden, ondersteunende medewerkers, studenten en hun familie hebben te maken gehad met soms ingrijpende gevolgen van de besmetting met corona. De noodzaak om de uitvoering van het onderwijs aan te passen en online les te geven, heeft veel inventiviteit losgemaakt en gezorgd voor razendsnelle ontwikkelingen in de digitalisering van het onderwijs. Het HMC heeft als organisatie laten zien veerkrachtig te zijn. Binnen een week na de start van de lock-down was het HMC voor het overgrote deel over op onderwijs (en ondersteuning) op afstand. Gemiddeld is 70% tot 80% van het standaard onderwijsprogramma gegeven. De theorielessen zijn nagenoeg allemaal doorgegaan, praktijklessen zijn zo veel als mogelijk gegeven binnen de RIVM normen en met extra inzet van docenten en verruiming van de openingstijden. 'De noodzakelijke omslag naar online onderwijs, heeft laten zien hoe veerkrachtig het HMC is.' De Beroepspraktijkvorming (BPV) heeft uiteindelijk vrijwel geheel doorgang kunnen vinden. Ook bedrijven toonden hun inventiviteit en er waren bedrijven die ook voor de stagiairs het thuiswerken invoerden. Ontwikkelingen in studentenaanmeldingen Even dreigde in het voorjaar van 2020 het aantal aanmeldingen voor het schooljaar 2020-2021 aanzienlijk terug te lopen. Begrijpelijk omdat de open dagen geen doorgang konden vinden. Voor een school als het HMC zijn de open dagen, waarbij de bezoekers de sfeer van het HMC persoonlijk kunnen ervaren, zeer belangrijk. Snel bleek dat ook bij andere mbo-instellingen de aanmeldingen achter bleven. Uiteindelijk zijn de aanmeldingen, mede door de grote extra inspanning van de afdeling M&C, redelijk op peil gebleven. ‘Door grote extra inspanningen van onze afdeling M&C, zijn de aanmeldingen op peil gebleven.’ Het aantal studenten binnen de vakopleidingen van HMC cursus & training is stabiel ten opzichte van vorig jaar en de lessen van de vakopleiding meubelmaken hebben deels doorgang kunnen vinden in 2020. De cursussen zijn door de coronacrisis vanaf half maart geannuleerd. Creatieve oplossingen in corona-tijd Naast de lessen en stages zijn ook voor andere activiteiten creatieve oplossingen gezocht. Zo krijgt bijvoorbeeld Internationalisering gestalte zonder dat je ervoor hoeft te reizen, is het toch gelukt voorrondes te organiseren voor Skills Heroes en is de Expo 2020 online georganiseerd. Medewerkers zijn zoveel mogelijk ondersteund, onder andere door (financiële en technische) ondersteuning van het thuiswerken en de inzet van extra menskracht. De begeleiding van studenten is doorgegaan, op school en online. Voor studenten in een kwetsbare (thuis)situatie zijn gedurende het gehele jaar mogelijkheden gecreëerd om op school voor les en begeleiding terecht te kunnen. Het studiecentrum en HMC-Lab in Amsterdam en Rotterdam hebben hier een bijdrage aan geleverd. Zij hebben de reguliere dienstverlening aangepast naar een dienstverlening op maat en praktijk-ondersteunende service. Belangrijke rol voor de ondersteunende diensten Om de uitvoering van het onderwijs in coronatijd mogelijk te maken, hebben ook de ondersteunende diensten een belangrijke rol gespeeld. Want waar zouden we zijn zonder roosters, ICT-ondersteuning, online workshops t.b.v. online lesgeven en vergaderen, de online werving van nieuwe studenten, een online eindexamenexpositie, de werving en selectie van extra medewerkers (i.v.m. lessen in kleinere groepen, in de avond en op zaterdagen), faciliteiten voor thuiswerken, schone lokalen, spatschermen, bewegwijzering, ontsmettingszuilen, avondmaaltijden, etc. Conclusie: Veel creativiteit en flexibiliteit bij de uitvoering van het onderwijs In goede samenwerking en met veel creativiteit en flexibiliteit is het gelukt om ook in 2020, binnen de corona richtlijnen, fysiek en online ons vakonderwijs te blijven geven. Dat waardeerden onze studenten en was ook zichtbaar voor aankomende studenten. Gezien de aanmeldingen voor schooljaar 2021-2022 heeft het onderwijs bij het HMC ook voor hen aantrekkingskracht behouden. De dagelijkse gang van zaken van het onderwijs vroeg veel aandacht, maar toch kijken we ook tevreden terug naar de resultaten die met het kwaliteitsplan behaald zijn om het onderwijs toekomstbestendig te maken. De inzet en veerkracht van alle onderwijsgevende en ondersteunende medewerkers en de eenduidige sturing vanuit directie en management hebben dit mogelijk gemaakt. De ervaringen die we afgelopen jaar hebben opgedaan zullen we zeker ook benutten als coronatijd voorbij is. Frans Veringa en Joke Bos College van Bestuur